Alkohol

Detta berusningsmedel skulle aldrig tillåtas om det inte varit tillåtet förr och förts in i Sverige samt andra länder idag. Det klassas som mer förstörande både fysikt och psykiskt än månda andra droger, och också som mer beroendeframkallande än många andra. Med detta menar jag inte att andra droger ska vara okej, men vad är skillnaden i många fall? speciellt syftar jag då på marijuana som också varit tillåtet i många länder, då även nordiska. Det har dock  förbjudits, liksom alkohol förr gjorts. Skillnaden är att alkoholen kom tillbaks, men inte majjan. Ett glas rött vin om dagen är bra för kroppen, men samma ämnen finns i ett rött äpple. Alkohol bränner hjärnceller, så även marijuana. Marijuana lindrar reumatism, ökar hungerkänslor vilket får anorektiska att äta, studerande på universitet i USA som aktivt röker marijuana presterar inte sämre än sina kamrater som ej röker.

Jag för inte en kampanj för marijuana, MEN, vad är skillnaden mellan marijuana och alkohol? De anses vara lika beroendeframkallande om inte alkohol än mer beroendeframkallande. Vad är skillnaden mellan att röka på var helg och dricka var helg? Jag röker inte på var helg eller ens i närheten så ofta, men jag vill lära er att se bakom ytan. Ett hypokratiskt tänkande är vad ni för enligt min mening!

Y

Kommentarer
Postat av: Klumpesnusk

Frågan om droger och rusningsmedel är alltid en svår fråga som kommer att utkämpas i en eller annan gråzon. Det går inte definitivt att säga det ena eller det andra.



Den stora skillnaden som man bör komma ihåg mellan alkohol och droger som t.ex. cannabis eller liknande är att alkohol är vattenlösligt medan THC (det aktiva ämnet i marijuana och hasch) är fettlösligt. Vad det betyder i praktiken är att alkoholen kissar du ut medan majjan kommer att lagras i hjärnan. Dricker du väldigt mycket alkohol kommer levern att ta skada, men skadan blir relativt begränsad. Narkomaner som missbrukat narkotika under lång tid har tjocka lager av gift i sin hjärna, och kommer att få psykoser av detta även långt efter att de slutat.



Rent generellt anser jag att det ska vara upp till var och en att missbruka sin kropp enligt egen förmåga. Men samtidigt är jag humanist, och jag kan inte säga så då jag samtidigt känner att det är varje människas plikt och ansvar att se till sin medmänniskas bästa. Om någon jag kände började röka/injicera droger skulle jag inte låta det fortgå och anse att det inte är mitt problem - för det är indirekt mitt problem.



Samma där. Tar man hänsyn till de sociala konsekvenserna av alkohol och droger så är det varenda människas ansvar att göra sitt bästa för sin medmänniska. I ett perfekt samhälle hade vi inte känt ett behov av att behöva rusningsmedel som alkohol eller droger, men den utopin är något man fortfarande drömmer om. Återigen är det en konflikt inom mig. Om man kunde använda droger eller alkohol utan att det drabbade någon annan så skulle jag vara för att helt släppa det fritt. Men som alla vet så drabbar droger och alkohol alltid många fler människor än bara den som missbrukar dem.



Det är ett svårt ämne med många synvinklar och gråzoner...

2008-11-04 @ 01:00:08
URL: http://www.klumpesnusk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0